Tuesday 14 February 2012

JUST SAY NO

Assalamualaikum... Harini aku nak cerita pasal Valentine's Day yang semakin mendapat sambutan dalam kalangan remaja terutamanya remaja perempuan. Sebagai seorang muslim, haruslah diingati bahawa perayaan ini HARAM  disambut oleh kita. 



Valentine's Day sbenarnya merupakan hari raya bagi kaum Nasrani. Pada hari ni, mereka akan mengenakan pakaian bewarna merah. Berdasarkan dalil-dalil dari Al Kitab dan As Sunah, para pendahulu umat sepakat menyatakan bahawa hari raya dalam islam hanya ada dua iaitu Aidil Fitri dan Aidil Adha. Selain itu semua hari raya yang berkaitan dengan seseorang, kelompok, peristiwa atau lainnya adalah bid’ah, kaum muslimin tidak boleh melakukannya, mengakuinya, menampakkan kegembiraan kerananya dan membantu penyalenggaraannya kerana perbuatan ini merupakan perbuatan yang melanggar batas-batas Allah.



“Barangsiapa menyerupai suatu kaum berarti ia termasuk golongan mereka.” (HR. Abu Daud)

Remaja2 yang mnyambut perayaan ini beranggapan bahawa hari ini merupakan hari untuk menunjukkan kasih sayang. Tapi benarkah hanya kasih sayang belaka????

"VALENTINE" adalah nama seorang paderi. Namanya Pedro St. Valentino. 14 Februari 1492 adalah hari kejatuhan Kerajaan Islam Sepanyol. Paderi ini umumkan atau isytiharkan hari tersebut sebagai hari 'kasih sayang' kerana pada nya Islam adalah ZALIM!!!  Tumbangnya Kerajaan Islam Sepanyol dirayakan sebagai Hari Valentine. Semoga Anda Semua Ambil Pengajaran!!! Jadi.. mengapa kita ingin menyambut Hari Valentine ini kerana hari itu adalah hari jatuhnya kerajaan Islam kita di Sepanyol..

Pengajarannya,,kalau kita nk menunjukkan kasih sayang kepada kawan, teman mahupun keluarga, tak payahla tunggu Valentine's Day baru nk cakap. Cakap hari-hari lain pon bolehkan...


 




TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA

3 comments:

  1. great post! say no to Valentino haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. say no to valentino, yes to rosi..haha. trime kasih ipa

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Dah baca?? Komen okay... Terima kasih daun keladi =)